torsdag 13 oktober 2011

Mat som medicin?

 Undrar hur många miljarder kronor det läggs på att försöka upprätthålla magens funktion? Vi får lära oss att äta magert, fiberrikt och ändå mår vi så dåligt! 
Ät Branflakes i två veckor och du kommer må jättebra, lovar reklamen!   
Stek i Milda Mat som smakar som smör men ändå inte känns naturligt på något vis: 


Ingredienser: vegetabilisk olja (80%)(rapsolja, solrosolja, majsolja), vatten, härdad vegetabilisk olja, emulgeringsmedel (lecitin från soja och solros), salt (1,5%), surhetsreglerande medel (citronsyra), vasslepulver (av mjölk), konserveringsmedel (kaliumsorbat), arom, A-,D- och E-vitamin. Fetthalt 82%.




Det är inte smör! Det är härdad vegetabilisk olja och så har man raffinerat den så den ska SMAKA smör! Smakar den smör då? Jag har ingen aning för denna produkt kommer aldrig över mina läppar! ALDRIG!


Om jag äter Bran Flakes kommer jag se ut som jag är gravid på direkten och kommer sitta på toa och gråta och ända lyckas reklamen garantera att magen blir bättre! 
Men okej! Magen är kass, jag äter fullkornsbröd med margarin på och till detta en skål med Branflakes och inget känns bättre...så jag köper Proviva för reklamen säger ju att där finns de goda bakterierna, de som ska lena och rena min uppsvällda, upproriska mage. Bara TVÅ VECKOR, så ska du se att du blir "frisk"...




Jag fortsätter min kamp och nej, jag blir inte bättre, snarare tvärtom! 
Till slut ger jag upp och går till Apoteket och köper något mot den ständiga                                                                      halsbrännan och förstår inte alls varför magen känns så upprorisk. Jag äter ju jättenyttigt! 
Massor med fibrer, lite fett, motionerar, mat med goda bakterier och ändå...?


När jag började med lchf hände något:

  • Den uppsvällda magen försvann på 24 timmar
  • Aldrig hård i magen eller lös, om jag inte stoppat i mig en massa värktabletter
  • Halsbränna existerar inte
  • Min kroniska kramp pga min gastric-by-pass-operation som gett mig kronisk magkatarr är till 90% borta. 
  • Mängden av avföring har blivit mindre
Varför skulle jag vilja byta tillbaka till det där som påstås vara så nyttigt? 
Smör, grädde och creme fraiche är ju så fettbildande! Fibrer är så bra för magen! Bakterier är ju så bra för immunförsvaret! 
Nä, då är jag hellre "sjuk" på smör, grädde, ost, ägg, proteiner och goda grönsaker på lchf-vis, än letar kläder som döljer min "gravida" mage. 

Men det är ju klart...jag är ju tjock! Kanske jag ska börja med Nutrilett istället? Jag har ju bara gått ner ca 35 kg det sista året med att ignorera all reklam och alla rekommendationer som spytts ut i media och via vården de sista 30 åren. 

Det måste ju vara mycket bättre att inte äta mat alls och leva på substitut! 

Jag har testat Nutrilett och Modifast med resultatet att jag blev så förstoppad i magen att jag inte kunde gå på toa på tre dagar och det tog nog nästan en timme på toan när det väl var dags. Jag hade konstant halsbränna och så mycket kramper att jag fick springa ifrån mitt jobb flera gånger i timmen.
Gick jag ner i vikt då? Ingen aning faktiskt för jag kände mig så sjuk att jag inte orkade bry mig...och ändå GARANTERAS det att du mår bättre, blir smalare och allt ska bli så bra så, så bra så! 

Det är lustigt att folk ifrågasätter LCHF så mycket men aldrig produkter som de jag nämnt ovanför. Standardkommentaren är: Jag tror på att man ska/kan äta lite av allt och röra på sig så mår man bra. 
Nej, det funkar inte för alla men säkert några men vi har ingen aning om vad det gör med våra organ på insidan för vi ser ju bara utsidan.

När hörde du senast någon kommentera din insida?
- Åh, vilken fräsch lever du ser ut att ha! Min ser för hemsk ut för jag har fettlever...jag äter godis varje dag. 
- Din tarm ser väldigt röd och inflammerad ut...äter du mycket fibrer? 
- De där hemoröjderna ser inte fräscha ut, är du ofta förstoppad? Drick lite Proviva så ska du se att det blir bra...

Folk som lever som LCHF:are kan visa upp sina provsvar och vifta med dem framför ditt ansikte men du ser åt andra hållet. 
Du ser reklamen som säger:



Letade efter andra reklamklipp och hittade det här! Tänk på hur mycket reklam vi har bombats med. Så här kunde det se ut på femtiotalet! 



 Hittils har jag inte sett någon LCHF-reklam faktiskt mer än den som finns på lchf-sidorna här på nätet och då gör man ju reklam för redan frälsta kan man säga! 
Någon dag kanske någon har så mycket pengar att det kommer reklam på lchf också...vad händer då? 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar