torsdag 27 oktober 2011

Årtiondets förvillare!

Han lyckas hela tiden, den där professorn Stephan Rössner. Hittade en artikel i  Aftonbladet idag där Stephan Rössner uttalar sig om en undersökning som finasierats av den australienska regeringen om varför folk går upp i vikt efter att ha levt på omkring 500 kalorier om dagen! HÄRREGUD! Vem orkar leva på så lite mat???


Jag minns att jag levde på ca 1000 kalorier i mitt första försök att gå ner i vikt i tonåren, då jag var inlagd på Borås Lasarett. Det var sjukt lite mat, äcklig, smaklös och hungern var konstant. Jag gick ner omkring tio kg, tror jag och hatade varenda sekund. Det gick inte många veckor förrän den viktnedgången var borta och inte f-n var det pga några hormoner - jag hade ju svultit och ingen som helst eftervård. Det var direkt hem och in i matmissbruket igen på två sekunder. 


För några år sedan blev Annika Dahlqvist utsedd till "Årets förvillare" - jag utnämner Stephan Rössner till ÅRTIONDETS FÖRVILLARE! Han har inte fattat ett skit - än! '


I artikeln kommenterar han:



"Han anser dock att det kan finnas andra förklaringar än bara hormoner till varför vissa inte lyckades hålla vikten efter viktnedgång.
– Kroppen vill behålla jämvikten och det kan hända att kroppen ställer in sig på en jämvikt. Dessutom var det ju en gång i tiden på stenåldern en fördel att vara fet.
Han pekar också på det faktum att många lyckas hålla vikten efter en större viktnedgång.
– Och de gör inget speciellt förutom att äta regelbundet, hålla koll på dieten och motionera. Gör man rätt grejer och står ut med det så fungerar det ju."

Ja, kroppen vill hitta balans och jämvikt men att människorna var feta på stenåldern...? 
HUR vet han det? Var han där? Jag har jättesvårt att tänka mig att det fanns feta människor på Stenåldern. Om man faktiskt utförde en RIKTIG studie på folk som gått ner mycket genom kaloridieter och behållt vikten - undrar hur många procent som lyckas? 
Han uttrycker att man ska "stå ut" - jag har inte en enda sekund känt att jag måste "stå ut" med LCHF, så som jag alltid kände när jag bantade på minskade kaloriintag. Det var en enda lång pina! 
Är det inte dags att lägga ner dessa gamla stoffiler som tror sig veta varför folk går upp i vikt? 

Jag gillar INTE Stephan Rössner! Minns när jag i min förtvivlan för många, många år sedan skrev ett långt brev till honom och BAD om hjälp och fick så småningom ett kort svar: Du kan söka upp Viktväktarna på orten du bor. Tack, för förståelsen och stödet, Stephan! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar