lördag 22 oktober 2011

Blomkålsris till kyckinggratäng!

Idag ska jag testa att laga Blomkålsris och fann följande recept som ska testas!

Blomkålsris

Foto: Maria Jallow 

Foto: Maria Jallow
Det blev min nya favorit, kan jag meddela! Slipper helt den tunga känslan man får när man äter ris och dessutom väldigt gott!
Jag fräste den rivna blomkålen i finhackad schalottenlök med smör, svartpeppar och salt. Sedan lät jag det stå under lock i min traktörpanna medan kycklinggratängen stod i ugnen. 

Kycklinggratäng:
Strimlad kycklinglårfilé som fick stekas i en ugnsform i 200 grader i ugnen med kryddor (jag valde svartpeppar, chili, spiskummin och lite salt). Blanda ihop creme fraiche och någon färskost med smak (valfri, jag valde med soltorkad tomat). Häll över såsen när kycklingen har fått färg, lägg över skivad tomat och riven ost. När gratängen har fått färg är den färdig. Cirka 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar