onsdag 12 oktober 2011

Flyers och svamp


lördag, 17 september 2011 vid 21:23

Hade inte så där ont i kroppen som jag tänkte att jag skulle ha när jag vaknade. "Suget" efter att få ut mina flyers idag var lika starkt som igår och trots att himlen var rätt grå så tänkte jag att om jag börjar i Storås och sedan tar jag bussen upp mot Kryddnejlikan, så är jag ju redan i Vättlefjäll, så då drar jag in i skogen och kollar om jag mot förmodan faktiskt kan lyckas hitta de där j-a svamparna! Jag har tröstlöst letat svamp i flera år utan att faktiskt hitta någon och i princip gett upp...
Känner att magen är i olag när jag kommer ner till centrum och rusar in på närmaste café och sedan iväg till Storås och lägger i flyers i alla postlådor jag hittar. Går tillbaka mot centrum och tar bussen mot Kryddnejlikan och jodå, jag känner att magen inte är okej men försöker ignorera det. Ger mig in i första lilla villaområdet men sedan är det baske mig stopp!
NU MÅSTE JAG HA EN TOALETT! :)
Inte kan jag banka på första bästa dörr och fråga om jag får låna toan heller...så det är bara att gå FORT tillbaka till busshållplatsen, bussen kom på 2 minuter, av ...trippa det fortaste jag kunde hem och IN på toa!
AAAAAAAAAAAAAAAH!
Jävla mage! Antagligen medicinen som fick fart på magen. Ibland är det bara så och det är panik om jag inte har en toa i närheten. Tur jag inte var MITT I SKOGEN, fast det har ju hänt men då har jag iallafall haft toapapper med mig.
Ut från toan och packa ner svampväskan (en liten tygkasse), kniv, toapapper (man vet ju inte..) och iväg igen!
Upp till Kryddnejlikan och in i Radhusområdet. Hinner bara lägga i flyers i två postlådor så fångar mitt öga något gult i kanten vid husen.. KANTARELLER!!! :)
Jag kastar mig över dessa gula tingestar och ju mer jag snurrar runt i den lilla slätten, desto mer hittar jag. De gömmer sig fint under mossan och riset men jag hittar nog alla som finns där. Gud, det var ju bara en signal om att jag ska hitta mer!
Lägger i flyers i alla postlådorna och upp mot Vättlestugan och svänger in mot skogen...hinner inte gå många meter kan jag erkänna innan jag ser ett litet område som ser Trattkantarellvänligt ut och jodå, det tar mig inte ens en minut förrän jag ser de små rackarna.
Nästan svårt att inte trampa på dem!
Rensar området så gott det går och går vidare och hittar nästa ställe rätt snabbt...och ett till och då stod jag i princip på dem innan jag såg dem! :)
Min lilla tygkasse fylldes fort och glädjen var oerhörd!

Klockan tickade på och kroppen sa mig att det var allt dags att gå hem. Det började bli mörkare och mörkare också men nog kommer jag gå ut igen och hitta mer en annan dag. Då blir det svamp och kamera med i bagaget!

Lagom till jag gav upp började regnet också så det var rätt läge att gå hem.

Det fick bli korv och ägg till middag för jag var vrålhungrig!

Imorgon tänker jag inte gå en meter! Då blir det storstädning och svamprensning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar