måndag 31 oktober 2011

Rättikagratäng och kycklinglårfilé 

Rättikagratäng:
En rättika, skalad och skivad i ca 1/5 cm tjocka skivor
Lite salt
2 liter vatten
2 lökar(gula eller röda, spelar ingen roll)
3-4 pressade vitlöksklyftor
3 dl creme fraiche
3 dl grädde
200 gr Philadelphiaost
Svartpeppar

Riven smakrik hårdost


Gör så här 
Koka rättikan i saltat vatten i ca 5 minuter. Häll av rättikan i ett durkslag så den svalnar lite. 
Smörj en ugnsform och lägg ett lager skivad rättika i botten, salta och peppra lite. 
Skiva lök och lägg över ett lager, lite riven ost och resten av den skivade löken. Lägg över resten av rättikan och salta och peppra lite även på översta lagret. 
Blanda ihop creme fraiche, grädde och vitlök och häll över. Avsluta med riven ost och lägg på smörklickar. Gratinera i ugnen i 175 grader i ca en timme - tills gratängen har fått fin färg och rättikan är mjuk. (Vill man förkorta gratineringen kan man koka rättikan lite mer innan den hamnar i gratängformen.


Kycklinglårfilé:
Stek kycklingen i en stekpanna med smör. Jag fräser alltid kryddorna i smöret innan jag lägger ner det kött/kyckling jag ska steka. Här använde jag mig av Örtagårdskryddor från Santa Maria (den är utan socker), salt, lite chiliflingor och spiskummin. När kycklingen fått fin färg blandade ner lite Creme Fraiche. Inte för mycket sås då gratängen är tillräckligt "såsig", så det är mest för smaken som jag använder mig av sås här. 


Ät gärna en sallad till!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar